Styrketräning med redskap & kroppsvikt

TräningBeskrivning
BodyPumpBODYPUMP™ är ett styrkepass som fokuserar på uthållig styrka. Här jobbar du igenom kroppens alla muskler, en muskelgrupp per låt. Passet är förkoreograferat och hela gruppen håller samma tempo i takt till peppande musik, guidade av instruktören. Alla har sin fasta plats med egen utrustning. Redskap är en skivstång, där instruktören tipsar dig om viktval inför varje ny låt. I vissa låtar används även fria viktplattor och en steplåda. Eftersom det blir ett högt antal repetitioner är det bra att börja med låg belastning, som du sedan kan höja till nästa pass. Ny musik och koreografi kommer var tredje månad.
BootyRoligt styrkepass i intervallform med fokus på sätesmuskler, där övningarna även tränar upp bål och ben. Alla har sin fasta plats med egna redskap; miniband, steplåda och matta. Instruktören har valt ut övningar som känns och bränns, samt musik som peppar dig att ta i det lilla extra! De flesta övningarna körs i 30s intervaller. Passet avslutas alltid med en AMRAP på 4 minuter; fyra övningar körs visst många repetitioner var, så många varv du hinner på given tid. Upplägget passar både nybörjare och mer erfarna, eftersom du själv bestämmer ditt tempo, väljer höjd på lådan och motståndet på minibandet.
CoreStyrkepass med fokus på den viktiga bålmuskulaturen. Vi använder kroppen och ibland enstaka redskap i effektiva övningar för att stärka mage och rygg. Övningarna kan både vara stående, sittande och liggande. Vissa instruktörer kör i takt till musiken, medans andra kör en övning i eget tempo under en given tid. Prova gärna flera olika instruktörer för att få bra variation, alla byter övningar och musik med jämna mellan rum och sätter sin personliga prägel på sina pass. En stark bål är viktigt både i vardagen och vid träning. Bålmusklerna hjälper dig att hålla rätt kroppshållning, och en stark bålmuskulatur är viktig vid tex tunga lyft, vilket förebygger skador i ryggen. Fast plats med egna redskap.
LM COREEffektivt och funktionellt styrkepass för bålen som passar alla. Fokus ligger på stärkande rygg- mag- och balansövningar som förbättrar hållningen och förebygger skador. Gummiband och viktskivor används i vissa låtar. Ett pass innehåller övningar både stående och liggandes. Passet är uppdelat i låtar med paus emellan. Förkoreograferat, ny musik och koreografi kommer var tredje månad. Fast plats med egna redskap.
EasyLineStyrketräning i cirkelform på specifika gymmaskiner, av märket Technogym. Ett enkelt sätt att komma igång med din styrketräning eftersom dessa maskiner inte har några inställningar! Ju snabbare du jobbar, desto tyngre motstånd! Du väljer om du vill köra våra instruktörsledda pass eller köra själv. Lampan i taket har en timer som går dygnet runt. Den lyser 40s och är släkt i 7s, vilket gör att du vet när det är dags att vila eller byta till nästa maskin. Under de instruktörsledda passen kan extra stationer med fria vikter eller kroppsviktsövningar läggas till i cirkeln. Instruktören hjälper dig att utföra övningarna rätt och peppar dig att hålla upp tempot tiden ut. Finns på Ego Storgatan.
Gym-introGenomgång av de sex utvalda Technogym-maskinerna i gymmet som ingår i vårt grundprogram. Perfekt för dig som behöver få hjälp att komma igång med din styrketräning. Tillsammans med ett fåtal andra medlemmar går någon av våra duktiga personliga tränare igenom maskinernas inställningar. Du får med dig ett blad med dina personliga inställningar efter genomgången, som du kan ha med dig när du sedan tränar själv. Du hittar samma maskiner på Ego City, Ego Storgatan, Ego Birsta och Ego Alnö.
MammaBarnEnkelt styrke- och rörlighetspass med lätta konditionsövningar för nyblivna mammor. Upplägget innehåller övningar som är anpassade för nyförlösta mammor, d.v.s. inte tunga vikter, inga hopp och ingen svår koreografi, utan enkla styrkeövningar för hela kroppen och rörelser för att mjuka upp spända nack- och ryggmuskler. Passet innehåller även speciella övningar för att hitta de djupliggande magmusklerna, samt knipövningar för att stärka de viktiga bäckenbottenmusklerna. Du kan komma med eller utan din baby, barnet används inte som vikt. Vi rekommenderar att barnet inte är mer än 10 månader, eftersom de sedan kan krypa iväg snabbt. Du kan gärna ha ditt barn i en vagninsats eller bilstol i salen, eller på en filt. Behöver du amma under passet får du gärna göra det i salen. Oftast brukar de små barnen gilla musik, men vi har såklart sänkt volymen jämfört med de vanliga passen. Vi kör 6 ggr per termin, se aktuellt schema.
Styrka - med stångEffektiv styrketräning för hela kroppen med en stång som redskap. En muskelgrupp i taget, i takt till peppande musik. I pausen mellan låtarna tipsar instruktören om viktval inför nästa låts övningar. I vissa övningar används en låda och viktskivor. Instruktören har själv valt musik och övningar, vilka byts ut regelbundet. bestämmer sin Du anpassar viktvalet.
Switching - Styrketräning med maskinerStyrketräning i gymmet på speciella styrketräningsmaskiner, där de flesta övningar görs stående. Du väljer själv motstånd och tempo. Vilket gör att du kan öka motståndet allt eftersom du får till tekniken och du blir starkare. Perfekt sätt att komma igång med din styrketräning! Välj instruktörsledda pass eller kör själv när det passar dig. På passen körs maskinerna i cirkelform. Du jobbar oftast två-tre intervaller per station innan du går till nästa. Instruktören hjälper dig att hitta rätt position i maskinerna och rätt teknik vid utförandet. Vid vissa pass kan ibland några maskiner bytas ut mot övningar med fria vikter eller kroppsviktsövningar. Kör du igenom alla tolv switchingmaskinerna har du tränat igenom hela kroppen, enkelt och snabbt. Dessa Swtchingmaskiner finns på Ego Birsta och Ego Svartvik.
TRX FusionIntervallstyrkepass med TRX-band och några andra redskap, ger ökad styrka i hela kroppen och förstärkt bålstabilitet. Passupplägget är oftast ett varv i cirkelform, där du jobbar klart på en station innan du går till nästa. Alla övningar körs i eget tempo. Instruktörerna gör sina egna pass med noggrant utvalda övningar och musik, detta ger stor variation och möjlighet att utvecklas snabbt och bli starkare. Kombinera gärna detta pass med Spinning eller någon egen konditionsträning i gymmet.

Boka pass

Bli medlem idag!